Cum ajungem să fim manipulați prin expuneri meșteșugite, discursuri persuasive și mesaje încărcate de emoție?
Cum ne dăm seama care sunt acele elemente dintr-o prezentare care o transformă în manipulare? La ce anume să fim atenți atunci când analizăm și elaborăm concluzii în raport cu conținutul la care suntem expuși sau ne expunem în mod voit?
Manipularea din limbaj implică o îngrădire de libertate a auditoriului pentru a-l determina, prin constrângeri specifice, să adere la anumite opinii și să adopte anumite comportamente. Există 3 elemente care caracterizează aceste constrângeri: falsul din afirmații, limitarea libertății decizionale și incapacitatea analizei raționale, și invizibilitatea mesajului real care se dorește a fi transmis.
Reamintesc faptul că specificul manipulării, care o diferențiază de alte forme de influențare este dat de subtilitatea ei: ținta nu este conștientă de conținutul real ce însoțește un anumit mesaj. Există o opacitate care criptează semnificația corectă a conținutului pentru a nu fi sesizată de cel care se dorește a fi manipulat.
Manipularea din limbaj țintește două structuri psihice: afectele și cogniția.
Manipularea afectelor face apel la sentimente și emoții prin: demagogie, figuri de stil care hiperbolizează, analogii, exemple de situații concrete care generează reacții emoționale puternice, mesaje specifice hipnozei, îndemnuri la acțiune de tip patetic, fabricare de concepte lingvistice care susțin activarea afectivă.
Manipularea cognitivă conține procedee precum: falsa recadrare, cadrajul forțat, constrângător, cuvinte capcană, stereotipuri mentale, truisme și platitudini, glume și ironii, deformarea realității, exagerări și minimizări.
Îți prezint pe scurt 13 tehnici de manipulare a informației:
- Combinarea în proporții bine dozate a adevărului cu minciuna. Astfel, adevărul unor informații să se transfere și asupra celorlalte false.
- Păstrarea jumătății de adevăr dintr-o informație prin excluderea celeilalte jumătăți, care nu susține intențiile manipulatorului.
- Selecția informațiilor adevărate, una câte una, dintr-o multitudine de aspecte, cu scopul de a crea un efect nou, dar construit astfel încât să nu reflecte corect realitatea.
- Modificarea contextului pentru a denatura sensul unei informații adevărate.
- Atașarea comentariilor personale unei situații reale care îi denaturează semnificația.
- Atribuirea unei importanțe deosebite altei informații particulare, accidentale, irelevante, în cadrul unei expuneri.
- Exagerarea unei informații favorabile, dar cu puțină însemnătate și diminuarea efectului unei informații nefavorabile, cu importanță ridicată.
- Excluderea totală a unor informații relevante dintr-un subiect. Accentuarea unor aspecte care nu sunt definitorii, dar care conduc spre obiectivul ascuns.
- Repartiția inegală a spațiului de discuție și valorificare a două informații complementare, în avantajul celei care se dorește a fi promovată.
- Cosmetizarea unor informații nefavorabile pentru a recadra realitatea și a o prezenta într-o lumină favorabilă.
- Folosirea argumentelor false, mincinoase, ale căror autenticitate nu poate fi probată.
- Distragerea atenției de la ceea ce contează cu adevărat, ceea ce ar fi corect și relevant de cunoscut, prin dezvoltarea unor aspecte ale subiectului care sunt importante doar pentru scopul autorului.
- Falsa atribuire – apelul la surse irelevante, necalificate, părtinitoare sau chiar fabricate pentru a susține un argument.
Atunci când procesul informațional este folosit intenționat pentru a distorsiona și denatura mesajul indiferent de tehnica folosită, comunicarea devine o formă de manipulare.
Adaug un aspect important. În industria serviciilor din online, există persoane care își vând serviciile și produsele fiind antrenați de persoane din domeniul vânzărilor și marketing. Este foarte posibil ca ele, urmând modelul de business învățat, să nu conștientizeze că au fost manipulate și să manipuleze, la rândul lor pe alții, fără intenție. Să se raporteze la proprii clienți în același mod în care s-a raportat la ei coachul sau specialistul care i-a învățat cum să vândă. Reamintesc faptul că manipularea poate fi făcută de manipulator, fără ca acesta să își dea seama, el însuși fiind prins într-o manipulare exercitată asupra lui. Se creează sisteme piramidale în care tehnicile și metodele cu puternic conținut manipulativ sunt transmise rapid și foarte eficient.
Recomand ca înainte să cumpărați servicii și produse și înainte să va stabiliți strategia finală prin care voi vă vindeți propriile servicii și produse, să analizați cu atenție și să identificați în ce măsură există elemente manipulative. Dacă ele există, de dorit este să alegeți alt furnizor de servicii și să găsiți alte modalități de a vă promova businessul, unul care exclude manipularea. Cu siguranță, ele există.
Sursă foto: www.canva.com