Lucrurile neplăcute sunt acelea pentru care ai nevoie să îți faci curaj să le spui și care îți dau o stare de jenă, agitație, stres și chiar frică. Sunt acele subiecte sensibile cu două tăișuri: dacă nu vorbești despre ele, nu rezolvi situația care te deranjează atât de mult, și dacă o faci, riști să fii înțeles greșit și să pierzi ce e important pentru tine. Ți-e dificil atunci când e necesar să critici, să corectezi, să convingi, să îți arăți nemulțumirea, frustrarea sau furia.
Cum îi spui șefului sau colegului atunci când greșește și îți afectează ție muncă, fără să riști să fii penalizat, dat afară, exclus din proiect sau fără să îți strici definitiv relația cu el?
Cum îi spui soțului/ soției să își schimbe un comportament, fără să vă certați sau fără să te ignore din nou?
Cum îi dai copilului tău un sfat de care să țină cont, el fiind adolescent cu impresia că le știe mai bine pe toate și că ești un părinte depășit?
Pentru ca riscurile să fie minime, iar părerea ta să fie ascultată, analizată și chiar primită, esențială este atitudinea. Chiar dacă e nevoie să fii ferm, contează să fii binevoitor. Iar cea mai mare piedică este tendința naturală a minții de a se apăra și de a-l judeca pe celălalt.
Când nu ne place ceva, spunem instant (în gând cel puțin) cât de incompetent, răuvoitor, leneș, dezinteresat sau nerecunoscător este interlocutorul. Indiferent ce cuvinte folosești și cum te porți, el va simți automat critica și va căuta să se apere. Ori va ataca și va amenința, ori se va retrage, te va ignora sau te va sabota.
Cum îți schimbi atitudinea astfel încât lucrurile neplăcute să nu devină atacuri?
Prin faptul că înțelegi că:
- Oamenii fac atât cât pot, știu și vor la un moment dat. Cu toată munca și bunăvoința ta, au dreptul să greșească și au libertatea să nu ia în considerare părerea ta. Și tu ai aceleași drepturi.
- Chiar dacă ești atacat direct sau indirect, ai dreptul să te aperi în exterior conform rolului (de angajat sau șef, soț sau soție, părinte sau copil, client sau furnizor de servicii etc). În interior, în schimb, antrenează-te să îți păstrezi o atitudine de înțelegere a limitelor impuse de celălalt.
- Oamenii au libertatea să se schimbe în ritmul lor. Caută să accepți asta, fără să o consideri un atac la persoana ta.
Un instrument care poate face minuni în viața ta (și în situațiile tensionate) se numește asertivitate. Este o modalitate prin care îți poți exprima cu ușurință punctul de vedere și interesele, fără teamă și totodată fără să le negi pe ale altora. Îți arată cum, în relațiile cu ceilalți, să nu fii nici agresiv, nici pasiv și nici pasiv-agresiv. Te ajută să adopți o atitudine echilibrată și să nu te raportezi la oameni de pe poziții de superioritate sau inferioritate.
Asertivitatea aduce în prim plan lista drepturilor personale. Sunt valabile pentru orice persoană, în orice tip de relație interpersonală, indiferent de vârstă, gen, statut social, profesional, financiar etc.
Amintesc mai jos doar câteva dintre ele:
- Ai dreptul să fii tratat cu respect în absolut orice situație, chiar și atunci când ai greșit.
- Ai dreptul să refuzi solicitările cărora nu le poți face față.
- Ai dreptul să spui NU fără să te justifici.
- Ai dreptul să îți stabilești propriul sistem de valori și priorități, chiar dacă este diferit de al celorlalți.
- Ai dreptul să nu te simți responsabil pentru reacțiile, acțiunile, stările și problemele celorlalți.
- Ai dreptul să spui ”nu știu”, ”nu pot”, ”nu înțeleg”, ”nu sunt de acord”.
- Ai dreptul să îți exprimi stările pozitive și pe cele negative.
- Ai dreptul să te răzgândești.
- Ai dreptul să spui NU la ce consideri că nu ești pregătit să faci, ce este periculos sau îți încalcă sistemele de valori.
- Ai dreptul să te schimbi și să evoluezi.
Cel mai adesea oamenii uită că au aceste drepturi, iar mulți nici nu sunt conștienți că există.
Avem dreptul și obligația de a le folosi pentru noi înșine, și exact în aceeași măsură de a le acorda celorlalți.
Îți recomand să citești mai multe despre asertivitate și despre metodele prin care comunicarea devine mai ușoară. Vei ști dacă te-ai comportat potrivit sau nu în anumite momente. Vei afla cum să îți modifici limbajul, atitudinea și reacțiile astfel încât să rezolvi situații dificile. Părerea ta va ajunge să conteze mai mult, te vei simți mai bine în primul rând cu tine, cu ceilalți și cu tot ceea ce faci.